Onderwijs en vrienden

Toen mijn uitzonderlijk hoogbegaafde zoon was uitgevallen op school (hij viel in slaap direct na school, had wallen onder zijn ogen van hier tot Tokio en hij verveelde zich kapot) wist ik dat onderwijs en vrienden vinden vanaf dat moment op mijn bord lag.

Het idee voor de Minecraft Club Creative was geboren – zo begon het.

Dat lijkt moeilijker dan het is. Op school was beide (onderwijs en vrienden vinden) namelijk volledig mislukt, dus kon het alleen maar beter gaan. Zo gezegd, zo gedaan.

Dat onderwijstraject is heel anders verlopen dan ik me toen had voorgesteld.

Geest uit de fles

Vanaf de dag dat het officieel geregeld was dat hij niet meer naar school ‘moest’ gaan, ging de geest uit de fles. Het voelde letterlijk zo. Eindelijk de spanning eraf.

Net als met elke nieuwe plek die je bezoekt, en alles wat je voor de eerste keer meemaakt, was het even wennen. De stress viel weg, een andere moeheid kwam eruit en de angst verdween.

De eerste jaren lag de focus in het geheel op helen. Inmiddels is er gelukkig weer volop interesse in van alles, en zoals ik vanaf dag een wist en op vertrouwde, het is nu goed zo.

Omdat mijn kind nog jong was, ging snel lezen, Engels begrijpen en gamen – allemaal tegelijk –  nog niet zo vlekkeloos. Dat veroorzaakte regelmatig vulkanische activiteit, en explosiegevaar lag dagelijks op de loer.

Ik wist niets van gamen

is gamen een goed idee?

Ik wist niets

Ik wist niets van gamen. Niet van de games die er zijn, de websites en de games op disc, de verschillende soorten consoles en bijbehorende apparatuur. Niets.

Mijn kind had onstilbare honger naar kennis over computers, software, hardware en games. Ik werd een beginnend student.

Online EN offline

Je kunt in Minecraft samen spelen, leren overleven, samenwerken, rekenen, bouwen, en allerlei survival skills leren.

Ik ging op zoek naar andere Minecrafters. We legden dagen vast, en er werd heerlijk gespeeld. De kinderen vonden het zo geweldig, dat ze elke keer, twee keer per week allemaal online waren.

Hoe kapot, boos, of ongelukkig ze ook waren. De spelers zijn allemaal ontzettend anders, maar vinden elkaar op een soort onzichtbare frequentie.

We gingen dagjes weg organiseren. Elke clubdag is een heerlijk uitje. Het maakt het spelen online ook makkelijker en leuker, als je elkaar ook ‘in het echt’ kent.

Sinds 2021 zijn er ook landenthema’s waar mee wordt gewerkt. Sinds 2023 ook wekelijks een opdrachtblad, compact en passend aanbod voor de doelgroep. Kinderen kunnen zelf ontdekken en leren, met elkaar of met hun ouders.

Inmiddels bestaat de Minecraft club 3 jaar. Er zijn zelfs 7 lifetime leden op dit moment. Van 5 a 6 keer per jaar gingen we naar elke maand een MCC dag en hebben we de leukste dagjes weg meegemaakt.

Puur goud

De glimlach, van oor tot oor, soms zelfs een hand of een knuffel, dat de MCC er is, is puur goud.


Ontdek meer van Leren met je Hart

Abonneer je om de nieuwste berichten per mail te ontvangen.


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.