Onze standpunten

HomeschoolingNL is de Nederlandse afdeling van de European Homeschooling Foundation.

Op dit moment is het niet mogelijk beroep op vrijstelling te doen indien ouders kiezen voor thuisonderwijs.

Voor veel kinderen is onderwijs binnen het schoolsysteem niet toereikend, of past niet bij de manier van leren. Naar school gaan en onderwijs zijn niet dezelfde zaken. Met name voor hoogbegaafde kinderen is thuisonderwijs een hele goede onderwijsmethode.

Omdat de wet in Nederland geen artikelen kent over thuisonderwijs, ontstaan er veel problemen puur op juridisch vlak, die in feite los staan van onderwijs en ontwikkeling.

Wij pleiten daarom voor het volgende:

Aanvulling van artikel 5 van de Leerplichtwet 

Op dit moment kun je een beroep op vrijstelling doen:

Als een kind niet in staat is om naar school te gaan (art 5a)
Vanuit een bepaalde levensovertuiging (art 5b)
Gezinnen die reizen voor hun werk kunnen beroep op vrijstelling doen (art 5c)

Je kunt daarna wel inschrijven op een school (alhoewel dat in de praktijk zelden gebeurt, en bovendien scholen vaak kinderen die thuisonderwijs hebben gekregen niet willen aannemen) maar dan niet meer ‘terug’ kunt naar thuisonderwijs. Ook kun je niet, als je een bepaalde levensovertuiging kiest, een beroep doen op vrijstelling als je kind al is ingeschreven op een school.

Het is ook niet mogelijk om deel te nemen aan bepaalde vakken op school naast thuisonderwijs, zoals bij voorbeeld gymnastiek, zwemmen, plusklas, arts and crafts of schaken. (zo maar wat voorbeelden).

Wij pleiten voor de vrije keuze voor thuisonderwijs (ongeacht levensovertuiging of aard werkzaamheden ouders).

Hoogbegaafde kinderen

Een schoolomgeving past niet goed bij de ontwikkeling van de meeste hoogbegaafde kinderen. Zeer hoogbegaafde kinderen (in aantallen minder dan 1 op 1000) kunnen de stof op de basisschool in 2 jaar doorlopen, als ze in hun eigen tempo en op hun eigen manier kunnen leren. Aansluiting bij leeftijdsgenoten (1 a 2 % van de kinderen is hoogbegaafd 1/1000 zeer hoogbegaafd) is er nauwelijks, wat weer grote invloed heeft op de sociale en emotionele ontwikkeling.

Het is logisch dat een basisschool niet kan bieden wat deze kinderen nodig hebben. Een paar keer of 1 keer per week een plusklas is een doekje voor het bloeden. Je bent immers 24/7 hoogbegaafd.

Niet elk dorp heeft een hoogbegaafdenschool (wat op zich ook niet per definitie de oplossing is voor alle hoogbegaafde kinderen). Ouders en kinderen worden onevenredig zwaar belast met lange reistijden, onnodig veel aanpassen en onvermijdelijke stagnatie en beperking in de ontwikkeling van het kind. Met alle gevolgen van dien.

Wij pleiten voor de wettelijke mogelijkheid te kiezen voor thuisonderwijs in het belang van kinderen die zich niet goed ontwikkelen binnen een schoolomgeving anders dan al omgeschreven in artikel 5 van de Leerplichtwet.

Onmiddellijk ophouden met drang en dwang

Wij zijn absoluut tegen drang en dwang. Het enige resultaat hiervan is schade.
Ieder kind heeft recht op een evenwichtige, voorspoedige ontwikkeling. Als blijkt dat een schoolomgeving niet de juiste is, dan is thuisonderwijs een prima optie. Eenmaal ingeschreven op een school, ook al bezoekt het kind deze niet of nauwelijks, geeft geen mogelijkheid om te kiezen voor thuisonderwijs. In vele landen kunnen ouders de school of de gemeente per brief op elk gewenst moment informeren dat ze hun kind uitschrijven. Wij pleiten voor deze aanpassing in de wet in Nederland.
Puur omdat er geen wettelijke mogelijkheid is om dan thuisonderwijs te gaan volgen, krijgen ouders te maken met drang en dwang. Een zeer kwalijke zaak, zeer schadelijk voor een gezin, met name voor de kinderen.

Ouders en kinderen, om wie het gaat(!), worden volledig genegeerd en buiten spel gezet. Soms heeft dit jarenlange, juridische slepende kwesties tot gevolg. Wij vinden dit onnodig en niet in het belang van het kind. Als er al is gebleken dat school geen goede omgeving is voor een kind, moet je op dat moment de keuzevrijheid hebben om dan te kiezen voor thuisonderwijs. Elke volgende dag vanaf dat moment, die geen vrijheid, rust en passende ontwikkeling biedt, is een gemiste kans, en vergroot de schade.

Beschadigd kind of emigratie

Wij pleiten ervoor dat ouders niet meer hoeven te kiezen tussen de opties een ‘beschadigd kind’ of ’emigratie’. Ouders die kiezen voor thuisonderwijs kiezen daar heel bewust voor en passen hun leven daar op aan. Het is een ingrijpende keuze, die ouders maken voor hun kind. Het is wenselijk dat de overheid deze gezinnen ondersteunt en niet opjaagt of wegjaagt.

(In)richting van het onderwijs 

Thuisonderwijs groeit enorm in populariteit, wereldwijd, om allerlei redenen. Verschillende factoren spelen een rol. Thuisonderwijs is individueel, toegepast op het kind. Er zijn geen methodes voor. De ouders kiezen dan ook de materialen, methodes om een vak te leren, de hoe-wat-waar.

Wij pleiten ervoor dat thuisonderwijs in Nederland in de wet wordt opgenomen, zonder dat de overheid zich mengt met de inhoud en inrichting ervan. Wij pleiten voor keuzevrijheid van de inrichting van het thuisonderwijs.

 

 

 

 

Deze pagina wordt verder aangevuld indien de actualiteit van het onderwerp dit vraagt.

Advertisements