School is een gevangenis

School is een gevangenis, zei mijn toen zesjarige. Zo voelde het. Dat komt nogal binnen. Wat weet een kind van een gevangenis? Wat weten de meeste mensen daarvan? Vrij weinig. Behalve dan dat gevoel van vrijheidsontneming.

Als je je niet vrij voelt, kun je weinig. Je kunt niet echt jezelf zijn. Iets leren. Vrije keuze in wat je graag wil doen. Ontdekken. Je voelt je beperkt, gevangen zelfs. Als een kind dat aangeeft, is het tijd om te beseffen dat alle signalen code ROOD aangeven.

Duidelijke taal, duidelijke beelden

Deze memes en afbeeldingen zeggen genoeg. Als een van deze je triggert, hetzij positief hetzij negatief, dan raad ik aan om op onderzoek uit te gaan.

Vragen …. waarom, wanneer, wie

Wat is eigenlijk het schoolsysteem? Wie heeft dat bedacht, en waarom?
Is het eigenlijk niet superlogisch dat als je allemaal verschillende individuen, kinderen, bij elkaar stopt en langs een lat van het gemiddelde legt – het gemiddelde volgens wie? – om te te meten, te keuren, te beoordelen – dat een (steeds groter wordend) aantal van hen niet past in zo’n omgeving, en letterlijk uitvalt?

En waarom zouden we dat erg moeten vinden? Is het juist niet heel natuurlijk dat het gebeurt? Waarom moeten we het eens zijn met mensen die kinderen terug willen persen in deze meet- en testcultuur, terwijl elke cel in ons lichaam zegt, NEE, NO MORE???

Do not consent
Do not comply
Do not fear
and it will be over.

R. Koire
common sense

Vrijstelling op elk gewenst moment

Als alle ouders, het zijn er steeds meer, in Nederland die een kind thuis hebben – uitgevallen op school – simpelweg aangeven dat school een gepasseerd station is en niet meer terug gaan, is het over.

De enige oplossing van de peperdure, voortslepende, overleggen en procedures die nergens toe leiden, behalve een continue druk en verhoogde stresslevels bij deze kinderen en hun ouders, is net als bijv. in België of Engeland de optie om jaarlijks of per direct een kennisgeving te sturen naar de betreffende instantie met de mededeling dat schoolgang geen optie meer is.

Schoolplicht

Het is belachelijk, dat er nog steeds, in 2021, ouders, kinderen, gezinnen, kapot worden gemaakt door een paar overheidsdienaren die regels willen opleggen en totale gehoorzaamheid en ondergeschiktheid willen afdwingen. In een vrij land hoort dat niet.

Afgelopen week heb ik de Grondwet erbij gepakt (moest het boek wel even afstoffen).

Nederlandse Grondwet, artikel 6

‘Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.’

En ook het IVRK (Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind), artikel 18

‘Ouders of, al naar gelang het geval, wettige voogden, hebben de eerste verantwoordelijkheid voor de opvoeding en de ontwikkeling van het kind. Het belang van het kind is hun allereerste zorg.’

Uiteindelijk is het een geldkwestie, en een machtspositie verhaal. Leren is een individueel proces. Het is een van de taken van ouders om ervoor te zorgen dat een kind veilig, op eigen tempo, met benodigde leermiddelen zich kan ontwikkelen. En dat kan zeker door ouders worden verzorgd.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een website of blog op WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: