Thuisonderwijs – hoe begin je?

Hoe begin je met thuisonderwijs

Thuisonderwijs – hoe begin je?

Thuisonderwijs of homeschooling is persoonlijk en individueel. Hoe begin je? Op welke leeftijd? Wat doe je wel en wat niet? Hoe kun je de juiste keuzes maken …

Zoveel vragen, zoveel antwoorden. We doen een poging om iets te delen, vanuit onze persoonlijk ervaring.

Wat wil je dat je kinderen leren?

Dat is een hele belangrijke vraag. Deze vraag blijft je leven lang bij je. Het spreekt voor zich dat kinderen leren lezen, schrijven en rekenen, anders kom je niet veel verder.

Een van de grootste, zo niet allergrootste, verschillen met klassikaal onderwijs, binnen het schoolsysteem is het volgen van termijnen, leeftijdsgerichte opdrachten, richtlijnen en toetsen, evaluaties en testen.

Thuisonderwijs is niet thuis schooltje spelen, alhoewel ik heb begrepen dat sommige families dat doen. Er is geen reden te bedenken om de prestaties van een kind te vergelijken met die van een ander kind anders dan uit te kunnen rekenen of in te schatten hoe ver of hoe dichtbij het kind op de gemiddelde meetlat uitkomt.

Geen toetsen en testen, geen stress

In de inmiddels klassieke briljante video The people versus the school system van Prince Ea geeft hij aan dat Frederick J Kelly, de bedenker van de multiple choice testen (in 1914) zelf heeft gezegd ‘and I hoped these tests are too crude to be used and should be abandonded’.

Mensen die werkzaam zijn in het schoolsysteem zullen ten allen tijde toetsen en testen verdedigen. Als je er over nadenkt, is het een meetinstrument, voor de leraar. Want hoe kun je nou 30 kinderen, 5 dagen per week, de hele dag, volgen in hun ontwikkeling, les geven en allemaal persoonlijke aandacht geven? Het is wel fijn als je dat op een standaard manier geregeld kunt bijhouden.

De vraag is echter, is het goed voor het kind. De hele basisschool periode is het totaal niet nodig. Ook op een middelbare school is het minder vaak nodig dan tegenwoordig het geval is.

Zet in op vaardigheden

Er is een mooie video van de oprichter van Khan Academy over het belang van het beheersen van de lesstof – master your skills – in plaats van cijfers halen. Als je kiest om te gaan studeren, en je wil zelf weten of je de lesstof of gevraagde vaardigheden beheerst, is een toets een goed middel. Als een toets wordt opgelegd, en soms ook nog onverwachts, dan kan dat dermate veel stress geven dat het alles behalve een positief effect heeft op (jonge) kinderen.

Dagschema

Op school is er een lesrooster, van het eerste tot laatste moment is de dag ingevuld met activiteiten. Er is geen vrijheid in keuze, er is geen mogelijkheid voor individuele activiteiten voor het grootste gedeelte van de schoolweek. Op de middelbare school is dat nog veel duidelijker, je krijgt les per uur. De les wordt dus voortdurend onderbroken, en je leert in feite in stukjes.

Soms zit er wel een week tussen die stukjes. Dan ben je veel vergeten, en wordt eerst alles van de vorige keer weer – verkort – herhaald.

Als je thuisonderwijs geeft, bestaan deze situaties niet, behalve als je daarvoor zou kiezen. Ben je aan het lezen, en wil je dat de hele dag doen, waarom niet? Ben je bezig met muziek maken, tekenen, schilderen, bouwen met blokken, technisch lego of andere materialen, wat is er dan fijner dan net zo lang door te gaan tot het af is?

Leren is persoonlijk

Individueel onderwijs

Thuisonderwijs is een op een. Omdat het individueel onderwijs is, kun je heel gefocust, vol aandacht bezig zijn. Zowel het kind, als de ouder.

Als je tijd en aandacht geeft aan wat je doet, gaat dat vanzelf goed. Je kunt niet van jezelf verwachten dat alles perfect gaat op dag 1.

boek elementen en het Over Alles boek

Het is een leerproces. Toen ik ermee begon, ruim 5 jaar geleden, probeerde ik school te kopiëren in de woonkamer. Een klassieke fout, zeker gezien de schoolschade bij mijn kind.

We hebben het 2 dagen geprobeerd

We hebben het geprobeerd. Twee dagen. En dat was dat. Als iets niet werkt, moet je op zoek naar wat wel werkt. Dat heeft tijd nodig, voor je een manier gevonden hebt die bij je gezin past.

Iedereen heeft andere interesses. Heerlijk is het, om dagelijks bezig te zijn met dat wat je leuk of interessant vindt!

Waar begin je met zoeken naar lesmateriaal

In de eerste paar weken kost je dat veel tijd, je wilt natuurlijk het allerbeste en je kind geven wat hij of zij nodig heeft. Je gaat naar de bibliotheek, je bent eindeloos aan het lezen op Google, Youtubes aan het kijken en dan ben je zo overvol dat je in de fase van loslaten belandt. Dat gaat je inzicht geven in wat bij je past en wat niet.

REKEN TIP: HOUTEN CIJFERS 1-100 IN EEN KADER

KLOKKIJKEN: HOUTEN KLOK ANALOOG EN DIGITAAL DE TIJD LEREN LEZEN

Scholen gebruiken websites en apps als Squla, Junior Einstein, Schooltv, topografie sites, maar ook voor coderen en programmeren kun je online veel vinden. Er zijn youtube kanalen over tekenen, rekenen, muziek maken, alfabet appjes, je vindt makkelijk alles wat je nodig hebt en bij je past. In veel gevallen is er weinig verschil met het lesmateriaal op school.

Engels

Wij gebruiken zelf veel Engelstalige websites. De wereld wordt heel veel groter als je de Engelse taal beheerst, dat is een van de eerste dingen waar we op focussen. We kijken veel naar Engelstalige videos (over elk denkbaar onderwerp, van architectuur tot reizen, van geschiedenis tot sterrenkunde en van Peppa Pig tot Khan Academy). Ook kijken we veel films op Netflix en Disney+. Daarnaast gebruiken we DuoLingo.

Hoe langer we nu thuisonderwijs volgen, hoe meer we loslaten en een eigen pad volgen. Het is een prachtige manier van leven, ik ben heel blij dat ik mijn kinderen zo goed kan volgen en dagelijks het leven met ze kan delen.

2 gedachten over “Thuisonderwijs – hoe begin je?

Voeg uw reactie toe

  1. Interessant, deze blog over thuisonderwijs. Mijn zoon zit nou in groep 8 en volgde i.v.m. de corona-situatie een tijd onderwijs op afstand. Het viel me op dat hij helemaal opleefde. Ik stel me wel eens vaker vragen bij de sociale aspect van zo’n grote groep jongeren. Een bepaalde weerbaarheid wordt als vanzelfsprekend ervaren. Ik ben benieuwd hoe het loopt, nu hij weer terug naar school gaat.

    Like

  2. Dank voor je reactie Isabel. Ik denk dat voor de meeste kinderen 5 dagen fulltime in een schoolklas functioneren teveel is. Teveel als in te druk, te veel kinderen, te veel druk vanuit het onderwijsprogramma, zowel in een sociale setting als in een leer setting. De sensitieve en hoogsensitieve kinderen hebben de periode van onderwijs op afstand ervaren als een oase van rust. Daarbij komt ook als er ruimte komt voor de individuele behoefte aan kennis, kinderen dichterbij zichzelf komen en vanzelfsprekend ‘opbloeien’.

    Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een website of blog op WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: